5 Basics voor een goeie groepsles!

Je bent op zoek naar een sportieve vrijetijdsbesteding en liefst van al in groep... dan is een groepsles uiteraard een ideale keuze. Toch is het bijzonder belangrijk zorgvuldig het juiste concept en de juiste plaats hiervoor uit te kiezen.

Plezier maken is 1 ding, maar je wil ook vooruitgang ervaren en vooral blessures vermijden. Daarom is het super belangrijk om op dit vlak de juiste keuze(s) te maken of je zou het jezelf al snel kunnen beklagen.


1. Een groepsles moet gecoacht worden en niet begeleid

Wat is nu juist het verschil tussen de twee? Wel, helaas zijn er nog steeds heel wat groepslessen waar de lesgever voor de groep staat en de groep de lesgever nadoet. De lesgever heeft tijdens de groepsles niet de tijd noch de mogelijkheid om rond te gaan en bij te sturen. Dit wil zonder twijfel zeggen dat er minstens een deel van de groep de oefeningen niet op de juiste manier uitvoert. Op deze manier loop je vooruitgang mis, maar veel erger... je leert je lichaam onbewust verkeerde patronen aan en vergroot de kans op blessures.

WAT WIL JE DAN WEL?

Een groepsles is een super dynamisch gegeven. De lesgever mag bij wijze van spreken geen seconde stilstaan. Constant bijsturen en vooral vanuit zo veel mogelijk verschillende hoeken toekijken zijn echt onmisbare basics. Je moet zelf het gevoel hebben dat de persoon die de les geeft een positieve toevoeging is voor de les. Stel jezelf de vraag, word je zo veel als mogelijk bijgestuurd? Een maximum grootte om dit allemaal te kunnen voorzien ligt naar mijn mening tussen de 15 en 20 man. Bij een grotere groep is het bijna onmogelijk om de juiste kwaliteit te kunnen bieden.


2. Een groepsles moet je energie geven in plaats van afnemen (in the long run)

Het gevoel om tot je uiterste te gaan werkt erg verslavend. Maar al te vaak gaan mensen er vanuit dat je volledig kapot moet zijn om 'goed' gesport te hebben. Veel belangrijker dan dat is levenslag (wat dat ook mag betekenen voor jou) te kunnen blijven bewegen. Moe zijn achteraf kan zeker en vast, maar het grootste deel van de tijd zou je toch het gevoel moeten hebben energie te krijgen door te sporten in plaats van te verliezen.

HOE FIKS IK DAT?

Tot je uiterste gaan kan zeker leuk en nuttig zijn, maar neem als rule of thumb dat het grootste deel van je sportieve werk best gebeurt op 80-85% van je kunnen. De trainingsprikkel die je krijgt en de progressie die je maakt is zo goed als gelijk aan die van 'alles geven'. Daarbuiten verklein je de kans op blessures heel erg en zorg je dus voor de mogelijkheid om levenslang te blijven bewegen. Hier en daar kan je dan tactisch oefeningen of een training uitkiezen waar je net iets harder gaat. Zo beleef je ongetwijfeld het beste van twee werelden!


3. Doordacht - dat klinkt speciaal

Training - of het nu op jezelf, met een personal coach of in groep is - moet steeds doordacht zijn. Concreet wil dat zeggen dat er vooraf bepaald is wat je gaat doen en waarom je dat gaat doen. Liefst van al gaat het hier om een lange termijnplan. Als dat er niet is, moet er minstens voor een semi-lange termijn over nagedacht worden of toch een duidelijke richting gekozen worden. Uitgebalanceerd, een evenwicht tussen boven- en onderlichaam, tussen push en pull bewegingen, tussen quadriceps- en hamstring dominante bewegingen, ...

HOE HERKEN JE DAT DAN WEL?

Vraag naar de manier waarop een bepaalde les opgebouwd wordt. Vraag waarom er voor een bepaalde beweging/oefening gekozen wordt. Vraag naar de reden waarom een bepaalde structuur gevolgd wordt, een bepaalde opeenvolging van oefeningen, wat de insteek is, ...


4. Persoonlijke- en groepsfeedback vs 'het is nen teller'

Maar al te vaak komt een 'coach' tijdens een groepsles voor mij op gelijke hoogte te staan met een sprekende klok. Niet zo een fancy one van Amazon of Google, maar een heel simpele klok. De enige taak die hij/zij verricht is aftellen, laten weten wanneer te rusten, te starten en door te schuiven, ... Nog zoiets zijn de random (not so) 'motiverende' dingen die geroepen worden ('voel het branden, denk aan de calorieën, goed bezig, komaan volhouden, ...).


WAT MOETEN ZE DAN WEL ROEPEN?

Belangrijk is vooral dat er veel ruimte is voor feedback. Persoonlijk bijsturen is niet altijd even makkelijk in een groepsles, maar moet zo veel als mogelijk. Een absolute minimum zijn rustmomenten waar er feedback in groep gegeven kan worden of waar de meest voorkomende fouten overlopen kunnen worden. Is jouw groepslesgever met andere woorden een sprekende klok of effectief de reden waarom je net daar les volgt? Je moet dingen horen die een meerwaarde betekenen, die niet zomaar iedereen zou kunnen roepen of zien. Humor is ook zo belangrijk, het moet plezant zijn hé! Ga op zoek naar een plek waar je hard moet werken, maar je even hard kan lachen. Hard werken, afzien en tegelijk afgeblaft worden, daar heeft niemand iets aan.


5. Duidelijk vooraf meegegeven progressies en regressies

De uitdaging aan een groep is dat je met verschillende levels zit, eventueel zelfs met beperkingen of blessures. Mensen die fitter & minder fit zijn, groter & kleiner, meer ervaren & minder ervaren, ... Een goeie groepsles houdt hier rekening mee. Een goeie groepslesgever doordenkt dit vooraf. Iedereen moet kunnen volgen & uitgedaagd worden maar niemand mag het gevoel hebben de groep op te houden.


WAAR LET IK DAN BEST OP?

Je moet sowieso het gevoel hebben dat je perfect kan volgen, maar tegelijkertijd ook op jou niveau uitgedaagd wordt. Om dat te kunnen bereiken zijn moeilijkere en makkelijkere versies van de verschillende oefeningen nodig. Wordt er slechts 1 oefeningen uitgelegd, vraag dan gerust wat als dat niet lukt? Wat als dit net te makkelijk is?


CONCLUSIE 

Na het volgen van een groepsles moet je het gevoel hebben dat je echt gecoacht werd. De lesgever moet een absolute toegevoegde waarde zijn voor de les. Je sportte in groep, maar had het gevoel dat er voldoende ruimte was voor persoonlijke of specifieke feedback. Het was best pittig, maar toch voelde je achteraf dat je meer energie had dan eerst. Na een babbel met de lesgever kon deze duidelijk uitleggen waarom er voor bepaalde oefeningen, concepten, enzovoort gekozen werd. Voor de start van de les kreeg je bij de verschillende oefeningen een aantal opties mee om ze moeilijker of net makkelijker te maken.

Je wil het gevoel hebben dat je hard gewerkt hebt, maar tegelijkertijd een gezellige tijd had en goed gelachen hebt. Dat is what keeps you going en dat is wat resultaat oplevert!

Dit vrienden, zijn 5 absolute basics die helemaal bovenaan de lijst moeten staan van punten waarop je een goede groepsles kan onderscheiden van een minder goede.


Wilt ge nog meer Primer? Beluister dan zeker onze podcast STERK WERK voor gelijkaardige content zoals onze EP4: De waarde van een top team of  EP19: Help me! Waar kan ik sporten? Tot Snel! 


Team Primer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x