De waarde van een Top Team!

Hoe pak je het aan wanneer de zaakvoerder in quarantaine moet?

  1. Direct actie ondernemen!
    Van zodra dat je weet dat de zaakvoerder(s) een periode onverwacht niet aanwezig zullen zijn moet je oplossingen vinden. Niet wachten en onmiddellijk all hands on deck.
  2. Taken onderverdelen
    De taken die de zaakvoerder doet kunnen natuurlijk niet zomaar weggelaten worden. Probeer dus mensen te zoeken binnen je team die deze taken kunnen overnemen. Lukt het niet om alles te verdelen? Neem dan eventueel contact op met oud medewerkers waarvan je denkt dat ze willen helpen. In zo'n situatie wil iedereen een tandje bijsteken dus zeker durven vragen.
  3. Duidelijk communiceren
    Dit is over de hele lijn belangrijk. Er moet goed gecommuniceerd worden naar de vervangers zodat zij de taken zo goed mogelijk kunnen uitvoeren. Ook communicatie naar de leden toe is heel belangrijk. De situatie goed uitleggen en zo up-to-date houden.
  4. Grateful zijn
    Dit kan via echt kleine dingen om toch dankbaarheid te tonen voor hun flexibiliteit en inzet tijdens zo’n moeilijke periode. Dankzij hun is het vlot verlopen dus dank u zeggen met een kleine cadeautje is zeker de moeite waard.


De waarde van een TOP TEAM:

Net voor de tweede lockdown kregen Lise en ikzelf de boodschap “u bent Corona positief getest”. Miljaarde, dit hadden we echt niet zien aankomen en dan nog eens tegelijk…

Wat nu gedaan?

Eigenlijk was het mega duidelijk dat onze eerste fout was om nooit over deze situatie na te denken. Niet per se met Corona in het vizier, maar wat als er iets gebeurt waardoor wij beide even niet @ Primer kunnen zijn!?
Gelukkig, gelukkig, gelukkig challengde Giulia mij de week voor onze positieve Corona test met deze situatie. Ik ben toen heel snel en concreet gaan nadenken wat te doen als die situatie zich voordeed en BAM een week later was het van dat. Dikke merci Giu!


Op basis daarvan heb ik een lijstje van 4 stappen samengesteld, 4 stappen die mij geholpen hebben de juiste keuzes te maken. Vooral 4 stappen die mij geholpen hebben de Primer verder te laten draaien, ook wanneer wij samen in quarantaine zaten.

  1. Meteen actie ondernemen:
    All hands on deck, probeer meteen na te denken over de processen van je zaak waarin gij actief betrokken zijt. Voor ons waren dat er heel wat. Van het openen van de Primer langs de ene kant helemaal naar het begeleiden van lessen of geven van personal coaching aan de andere kant.
    Leg een duidelijk lijstje aan van alle taken waarin gij zelf het meest betrokken zijt. Dit is waardevol voor een noodsituatie, maar uiteraard mega waardevol in het algemeen.
    Ik heb zelf al veel vaker gemerkt dat ik zelf de bottle neck ben van de Primer. Hierover nadenken is dus al veel vaker mega waardevol geweest.

  2. Taken onderverdelen:
    Heb je een topteam, ga dan meteen intern op zoek wie welke taken zou kunnen opvangen. Nog geen topteam, no worries dit is het moment om er eentje samen te stellen.
    Welke persoon, welk profiel hoort bij welke taak? In een noodsituatie is iedereen bereid een klein tandje extra bij te steken. Dare to ask, anders hebt ge sowieso een neen.

  3. Duidelijk communiceren:
    Wij kregen al vaker de complimenten te horen dat onze communicatie duidelijker is dan die van de overheid. In dit soort situaties is het heel belangrijk zo snel mogelijk de juiste communicatie te doen.
    Da’s uiteraard naar de mensen die een taak of meerdere taken over nemen, maar ZEKER ook naar uw leden/klanten. Wat gebeurt, wie gaan ze zien of te horen krijgen en waarom.
    Zeker in een crisis situatie is dit 1 van de meest belangrijke topics over de volledige lijn.

  4. Dankbaarheid:
    Dat kan zo simpel zijn als een berichtje tot sushi laten leveren zonder dat iemand het verwacht. Mensen hebben u zonet uit de nood geholpen, now show ‘em some love. Hier en daar ‘kost’ u dat misschien iets als ge wat verder gaat, maar de return van die actie(s) is sowieso onbetaalbaar.


Vond ge dit waardevol, houd zeker onze Facebook en Instagram in het oog voor meer waardevolle content! Is luisteren meer uw ding? Check dan onze podcast!


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x